Mirada endins

Comprar Libro en papel por 9€ Comprar eBook en PDF por 2€

PròlegLa literatura posseeix aspectes màgics o com amínim atzarosos. Podríem consensuar que l'atzar juga un paper destacat en elmoment que envoltats de milers d'obres ens trobem davant d'un llibre ensingular. El fet d'acaronar un exemplar amb els nostres dits transforma aquell volumen un exemplar únic.L'atzar, en qualsevol cas, demana entrada pera conformar part de l'univers literari, sobretot pel moment tecnològic que vivim.En aquesta línia ens recorda que a finals de la dècada dels noranta icomençament de segle XXI, és a dir abans d'ahir, la literatura d'autorexperimenta una revolució sense precedents gràcies als entorns virtuals. Unsentorns que a poc a poc van prenent força en tots els àmbits de la vida quotidianai de manera específica obren una porta de sortida a l'escriptura qualitativaque en l'antic món editorial, del nostre país petit, hauria romàs en un calaix.El món amagat de les lletres daurades troba, així, un sòl adobat oninstal·lar-se i reproduir-se, de manera que els blocs i les plataformesvirtuals comencen a expandir-se aplegant composicions originals qualitatives ibons lectors d'autors fins aleshores desconeguts.En aquest context, a començament del segleXXI, Pilar Campmany, fins aleshores mestra de català, tècnica del Consorci pera la Normalització Lingüística i examinadora de la Junta Permanent de Català,es jubilava i tro­bava, de bon grat, el temps per a dedicar-se a les seves duesgrans aficions: la pintura i l’escriptura. L’escola Massana i l’Associació d’Aquarel·listesaporten a la part filològica de l’autora el colorisme i paisatgisme tanmetafòric com al·legòric que acostumen per una banda a bastir les sevescomposicions literàries, i per l’altra, demostren un estil genuí i definit ambel qual identifiquem la seva particular forma d’expressió.Pilar Campmany escriu articles d'opinió,poemes i edita il·lustracions a la revista digital de literatura, art i cultura«Lo Càntich»; ofereix contes, relats curts, propostes didàctiques de lallengua, a la pàgina digital de «Relats en català»; i tanmateix sempre éspresent en els espais literaris costumistes, en cursos i concursos literarispresencials dels ateneus, biblioteques de la diputació o centres culturals. Lapart tècnica unida a la creativitat d'aquesta autora comporta reconeixementsimmediats en forma de premis literaris com ara el 2n premi de Poesia al districtede Nou Barris, el 1r premi de Narració a l'Associació “Set Plomes” de Mollet,el 1r premi de Narració al concurs “Crea el teu conte” de Caixa Catalunya, el1r premi de Poesia a l'Hospital de dia de Mollet, finalista al Concurs deNarrativa per a dones ?rtemis de Collblanc i finalista de Narració al ConcursVíctor Mora de l'Escala; els quals li permeten al començament editar en formatllibre, en coautoria, títols com «Poemes i narracions breus de Nou Barris»;«Barcelona t'estimo»; «Criatures fantàstiques»; «Tensant el vers»; «Lesestrelles»; «Garbuix de contes»; «Llibertat»; «L'estimem perquè és la nostra!»;«Contes d’aigua»; ... Tanmateix, era qüestió de temps que arribés el primerllibre en solitari de Campmany, el qual es presenta amb el títol Miradaendins, denominació que identifica l’angle des del qual s’ha gestataquest volum poeticopictòric.Mirada endins ofereix poemes, haikus i dibuixos intimistesde manera particular i original: el jo poètic/pictòric de Campmany acostuma arespondre a un paper secundari per interactuar amb elements de la natura que s’erigeixenprotagonistes. Un protagonisme metafòric que acostuma a assenyalar la temàticaprincipal del poema amb l’excel·lència amb què un mirall mostra, al rostre, elpas del temps:“Plora la tardor...dels arbres davallen llàgrimesque el temps ha pintat amb pàtina d’or [...]”[Pàtines d’or]Fins i tot i en certs moments el lector sentel plaer de la degustació:“Camino inventant quimeresSenders amb grocs de ginestaI ocres de pa tendre amb mel [...]”[Fent camí]Mirada endins ens permet gaudir conjuntament de les duespassions de Pilar Campmany. Per una banda ens ofereix una lectura poètica quees transforma en un viatge entre els colors, les aromes, les textures i lesimatges de la natura amb temàtiques tan subjectives com l’amor, la nostàlgia,la il·lusió... Es tracta d’uns sentiments intimistes que traslladen el lector al’apartat del record i a la sensació o realitat d’un temps que passa inexorablementre es continua la lluita del dia a dia per a conservar l’esperança pel demà.En qualsevol cas, Pilar Campmany se serveix dels sentits i sentiments que l’envoltena diari per a reflexionar sobre l’alegria, el dolor, les frustracions i endefinitiva tot un repertori de situacions quotidianes que ordena i mimetitzaamb estètica literària.Malgrat que a la introducció la temàtica de l’atzarhagi pres una nota de protagonisme, podem convenir que la poètica de PilarCampmany ens mostra aquesta autora com una enamorada de la tècnica i delsrecursos literaris: ens trobem davant d’una autora curosa amb el ritmeintrínsec dels versos que alhora vetlla per oferir una tonalitat harmònica acadascuna de les seves composicions. Finalment, els dibuixos que acompanyen elspoemes, en tinta xinesa, a banda d’ornamentar els poemes i haikus que conformenel volum, ens conviden a entrar en l’imaginari de l’autora i en definitiva aapropar-nos més a la subjectivitat que envolta la seva veu lírica.La literatura posseeix aspectes màgics o coma mínim atzarosos, en qualsevol cas hores d’ara ens trobem davant d’uns poemesi haikus que ofereixen esperança i il·lusió; veus de tolerància i veritat noabsoluta, sinó relativa, que ens transporten directament a les nostresvivències i experiències personals, ens atrapen dintre el text i acabemassociant-nos amb el contingut fins esdevenir un sol cos. Que l’atzar acompanyiMirada Endins a moltes mans que l’abracinentre els seus dits; a moltes lectures plaents; fins molt lluny; a moltesllengües i molts anys. Elvira Compte

Quiero publicar un libro Ver más libros